من کار با چوب را از نوجوانی و در کارگاه نجاری آغاز نمودم،کمی بعدتر کار ماکت سازی چوب را نیز شروع کرده و در نهایت کار معرق را در آموزشگاه سازمان میراث فرهنگی و در سال 1368 شروع کردم. در ابتدا از استادی جناب اقای زنگنه بهرمند گردیدم ، بعد از مدتی بصورت کار شبانه روزی و بمدت دو سال از تجربیات استاد آزادخانی بهره های فراوانی بردم، در همین مدت کار طراحی سنتی را در کلاس های جناب اقای تامسون شروع کردم و به صورت جنبی ادامه دادم . در سال های بعد به معرق منبت جذب شدم به همین جهت شروع به استفاده از استادی جناب اقای میرطیبی نمودم که نتیجه ی این آموزش ها به شکر خدا برای بنده بسیار مفید بود.

در اواسط دهه هفتاد به خارج از ایران سفر کردم که افق های جدیدی از تجربه و کار را برایم گشود. سال های طولانی اقامت خارج از ایران و دسترسی و کار با انواع صدف های متنوع طبیعی نیز بر تبحر و تجربه و شناخت این مواد بسیار تاثیر گذار بود ، به صورتی که بهترین کارهای من از این سالها به بعد بوجود آمده است.

حال با توجه به نوع تفکر و تجربه و امکانات موجود به صورت جدی به دنبال این هستم که کارهایی ماندگار در هنر معرق منبت چوب و صدف خلق نمایم.

نمایشگاه ها:

اولین دو سالانه ی نگارگری ایران_موزه هنرهای معاصر تهران1372_ مقام دوم معرق چوب

نمایشگاه در لبنان - بیروت 1999

نمایشگاه در دمشق - سوریه سال 2000 و سال 2002

نمایشگاه در رشت 1394

نمایشگاه بین المللی صنایع دستی - تهران 1394

فتح الله گلناری

fathy.gol@gmail.com


هنر معرق چوب یکی از رشته های نسبتاً با قدمت صنایع دستی است . این نوع از هنر در ابتدا فقط با استفاده از یک چوب یک رنگ در میان چوبی دیگر انجام می شده است .با گذشت قرن ها با شناخت و دسترسی آسان تر به چوب های رنگی و مواد مختلف و ابزار های جدید این هنر بسیار وسیع تر و زیبا تر از قبل گردید.

در تعریف معرق می توان گفت که عبارت است از بریدن و کنار هم گذاردن قطعات چوب و صدف با رنگ های طبیعی متنوع،استخوان،سنگ و دیگر مواد... که در نهایت یک نقش کامل و زیبایی را به وجود می آورند.این قطعات از مواد در یک سطح در کنار هم چسبانده شده و بر حسب نوع کار رنگ شده و به اتمام می رسد.

کاربرد معرق نسبتا گسترده است این هنر به صورت تابلو دیواری و انواع میز ، پارتیشن ، مبل ، صفحه ی شطرنج ، تخته نرد ، جعبه و... بکار میرود . در هنر معرق حدود 50نوع چوب با سختی نسبتاً زیاد ، انواع سنگ ، صدف های دریایی ، استخوان شتر ، فلزات ، خاتم و احیاناً عاج فیل استفاده می گردد.

کار آویز ها و دیگر اشیاء زینتی صدفی از دیگر محصولات جدید این کارگاه می باشد که با توجه به شناخت کامل ما در کار با این ماده و عدم وجود این حرفه در ایران اغاز گردید. طراحی،ساخت وپرداخت این اشیاء کاملا در کارگاه ما انجام میگردد و از نظر تنوع و زیبایی و نوع کار حتی در دنیا کم نظیر میباشد.عموم محصولات مشابه خارجی بصورت صاف و بدون حجم میباشد، در حالی که بیشتر محصولات ما تک و به صورت حجمی است.

صدفها از نظر انواع و رنگ تنوع زیادی دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم:

صدف مروارید یا نقره ای

صدف سبز

صدف سیاه

صدف قهوه ایی

صدف قرمز